Publicerad 2024-10-27

Kommunens springnota i sydöstra Saltsjö-Boo

I slutet av 1990-talet inledde Nacka kommun omvandlingen av de gamla sommarstugeområdena som vuxit fram. Flertalet sommarstugor i Nacka, c:a 3 000, fanns i Saltsjö-Boo, ett antal på Älgö. Dessa områden hade främst kommit till under det växande välståndet efter andra världskriget där de flesta av dessa stugor fungerade länge just som ferie- och sommarboende, organiserat i ett antal tomtägarföreningar med aktiviteter och ansvar för området.

Närheten till huvdstaden hade sitt pris

Allt fler sommarstugor kom att bebos året runt – ofta av barnfamiljer som hellre accepterade en lägre boendestandard mot att trängas i stora hyreshuskomplex i stockholmsregionens utkanter. För att lösa det växande problemet löste den moderatledda ledningen i Nacka genom att i praktiken införa byggförbud innebärande att ett sommarhus endast fick vara 45 kvm med en bod om 10 kvm. Efter flera decenniers byggförbud tvingade åretruntinflyttningen fram ett undantag där några kvadratmeter fick byggas till för sanitära ändamål. Trots stora behov av utveckling av de allt fler permanentade sportstugorna envisades Nacka med att göra – ingenting.

Till slut höll det inte längre

Länsstyrelsen började agera. Vatten- och avloppsfrågan började bli akut. Vattentoaletter var i princip förbjudna. Torrdassen tömdes i den olagliga Boo-tippen. Tillgången till rent vatten gick inte att garantera då många brunnar inte ens var djupborrade. 2004-10-07 beslutade Regeringsrätten i ett ärende som gällde Älgö, men som var prejudicerande vad kommunens ansvar var:

”Regeringen finner att det får anses klarlagt att vatten- och avloppsförhållandena inom området är sådana att de med hänsyn tillhälsoskyddet måste lösas. Fastigheterna är vidare belägna inom ett område där vatten och avloppsfrågorna bör ordnas i ett större sammanhang. Förutsättningar föreligger därmed att förelägga kommunen att sörja för eller tillse att en allmän va-anläggning kommer till stånd. Vad Nacka kommun anfört om att kommunen själv bör lösa VA-frågan och vad som anförts om det pågående detaljplanearbetet föranleder ingen annan bedömning. Länsstyrelsens beslut bör därför inte ändras på annat sätt än att den tid inom vilken föreläggandet senast skall vara fullgjort flyttas fram till den 31 mars 2010.

Förändringen av sommarstugeområdena som genomförts sedan år 2000 är total med stora villor där de små stugorna låg tidigare.

Kommunalt vatten och avlopp, fiberkablar och samhällsservice är på plats. Det som fortfarande släpar efter är infrastrukturen för trafik. Tillsammans med övrig exploatering i kommundelen har invånarantalet de senaste 25 åren ökat med 80 %. Anpassningen till modern standard är genomförd. Utom i sydöstra Boo där de boende måste färdas långt på grusvägarna för att komma till det gemensamma vägnätet och där bristfällig tillgång till kollektivtrafik mer liknar glesbygd. Kommunen har trots beslut och löften fortfarande efter 25 års planering inte ens dragit in kommunalt VA. Trots nytt föreläggande av Mark- och miljödomstolen.

Kommunens springnota i form av ”ändrat inriktningsbeslut”

Nackas moderatledda kommunstyrelse har i ett så kallat inriktningsbeslut i oktober 2024 sagt sig vilja ändra på planerna för den så kallade Dalkarlsängen. Detta skulle enligt förslaget få mindre viktiga följder: en genomfartsväg blir inte byggd, inte heller några bostäder eller en skola. Det säger man att det inte längre finns behov av. I själva verket innebär detta inriktningsbeslut att ett stort antal boende i sydöstra Saltsjö-Boo fortsatt kommer att få vänta på rimliga trafiklösningar, tillgång till kollektivtrafik på rimligt avstånd OCH kommunalt vatten av avlopp i ytterligare minst 10 år.

 

BooBladet återkommer med fakta om kommunens springnota från de boende i sydöstra kommundelen.