Publicerad 2024-11-11

Kommer Parkeringshuset att lösa parkeringsbehoven i Orminge centrum?

För snart 10 år sedan fattade Nacka kommun beslut om en omfattande omvandling av Orminge centrum. Uppåt 1 300 nya lägenheter skulle byggas, bland annat som 16-våningars höghus. Samtidigt sker stora förändringar i Nacka. Skurubron byggs och tunnelbanan byggs ut till Nacka Forum. Nya mönster och möjligheter att resa kollektivt kommer att uppstå. Orminge centrum kommer att få en centra roll som bas för kollektivtrafiken i Stockholmsregionen öster om Nacka Centrum – inkluderande hela Värmdö. För att klara behovet av en ökad kollektivtrafik planeras en moderniserad och ändamålsenlig bussterminal. I anslutning till denna kommer det att behövas ett tillräckligt antal infartsparkeringar. Dessa är planerade att finnas i det så kallade Parkeringshuset. Det har nu äntligen börjat byggas. Det är därför marken skakar av sprängsalvor i centrumet. Men kommer antalet infartsparkeringar att räcka? Eller blir kollektivtrafikcentrumet i Orminge ett i raden av felkalkylerade projekt i Nacka?

Det finns tecken som visar på att antalet infartsparkeringar i Parkeringshuset kommer att motverka utvecklingen av kollektivtrafiken i Saltsjö-Boo

Bilden bredvid ingår i planeringsunderlaget för Parkeringshuset. Den visar vilken del av berget mot värmecentralen som måste sprängas bort för att få plats med Parkeringshuset. Enligt den fastställda detaljplanen kommer Parkeringshuset att rymma 375 infartsparkeringar. Men Nacka kommuns egen Trafikutredning från 2018 slår fast att behovet av infartsparkeringar är 750, exakt det dubbla. som är underlaget för att 375 platser kommer att räcka. Nacka kommuns egen planenhet reagerar på den häpnadsväckande halveringen av platser:  ”Detta med hänsyn till att behovet av infartsparkering i centrumkärnan inte har analyserats på ett övergripande plan utifrån samhällsförändringar, resvanemönster och ett omdanat centrum. Vidare finns få strategiska platser i centrumkärnan som skulle kunna möjliggöras för ett större parkeringshus om ett ökat behov skulle uppstå.”

Fastighetsägare och näringsliv i Orminge oroade för avgiftsbelagda infartsparkeringar och framtida kaos

Ägaren till den aktuella fastigheten Orminge 47:1, Löfcap Orminge handel, framför bland annat attnantalet infartsparkeringar redan i dagsläget är alldeles för lågt och att planförslaget innebär ett underskott på minst 150 parkeringsplatser. Ägaren framför vidare att antalet infartsparkeringar borde … (vår korr) öka enligt planförslaget till 850 platser och anser att dessa avsteg från planprogrammet är katastrofalt för Orminges framtid och bör åtgärdas. Sammantaget saknas minst 450 infartsparkeringar samt 73 platser för handel enligt ägaren. Fastighetsägaren ifrågasätter vidare att kommunen överväger att ta betalt för infartsparkeringen. Fastighetsägaren framför att om kommunen vill underlätta för Nackabor att pendla till Stockholm borde infartsparkeringen fortsatt vara gratis och utbyggnad av infartsparkering bekostas av de byggherrar som drar nytta av bostadsutvecklingen.

Omöjligt uppfylla målet för ökad användning av kollektivtrafik liksom att nå Nacka kommuns miljömål till 2030 med för få infartsparkeringar

Nacka kommun har antagit ett miljöprogram med sex lokala miljömål. Ett av dessa är:

”Bra kollektivtrafik med stor kapacitet och god tillgänglighet …. ostsektom är Stockholmsregionens mest expansiva del och med hänsyn till prognoserna måste kollektivtrafiken ha mycket stor kapacitet för att möjliggöra en fortsatt befolkningsökning. Men det räcker inte med att kollektivtrafiken har stark kapacitet. För att kollektivtrafiken ska vara ett verkligt alternativ till bilen krävs god tillgänglighet, det vill säga korta gångavstånd eller bra parkeringsmöjligheter vid knutpunkter. Det är särskilt viktigt att det finns attraktiva infartsparkeringar för både bil och cykel med tillräcklig kapacitet.”

 

Samtidigt är det nödvändigt att öka kollektivresandet fram till 2030 med minst 34 % för att nå upp till fastställda klimatmål. Med alldeles för få infartsparkeringar kommer dessa mål inte att uppnås. Samtidigt som det inte är osannolikt att en ökande biltrafik också kommer att öka intäkterna från den orättvisa avgiften att färdas över Skurubron.

Är det kalkylen för behovet av  infartsparke-ringar lika undermåligt som Nacka kommuns övriga förgävesplaneringar – hur mycket kommer en infartsparkering att kosta

Underlagen för Nacka kommuns beslut om exempelvis antalet infartsparkeringar i Parkeringshuset har idag har helt förlorat sin aktualitet. Allt fler detaljplaner har kommit till för att nya delar av centrala Orminge ska bebyggas. Kommunen har sålt ut allt mer av mark till nya exploatörer som inte var aktuella när grundläggande planer fastställdes för snart 10 år sedan. Antalet nybyggda lägenheter i Orminge är inte längre 1 100 – 1 300, utan snarare upp mot 3 000. Dessa rekordartade förändringar av verkligheten verkar ha gått de styrande i Nacka helt förbi.

Resten av Saltsjö-Boo har också utsatts för en hård exploatering. Folkmängden i kommundelen har ökat med 10 000 invånare de senaste 10 åren. Antalet möjliga infartsparkeringar – förutom Parkeringshuset – reducerats till 2 stycken utmed Skarpövägen – en är reserverad som blivande förskoletomt.

Bygglovet för Parkeringshuset har enligt BooBladets efterforskningar tvingats igenom av den moderatledda alliansen mot den enade oppositionen. Blir ett kommande och fortsatt infartsparkeringselände en allvarlig felkalkyl av en maktfullkomlig men tunn politisk majoritet i Nacka?